Jeg har spillet World Of Warcraft on-off siden 2007, men mindre og mindre de senere år. Men så kom Classic.
Det første man lynhurtigt genhusker er at alting er meget sværere og altid tager længere tid. På Classic stod jeg efter en times tid på level 5, når jeg fik gear så følte jeg det betød noget. Min mana løb konstant tør, så min armor betød helt vildt og derfor var det vigtigt at have det rigtige på. Jeg købte en spell for 10 bronze og det var meget. Efter en time havde jeg omkring 10 sølv. Jeg var også i en gruppe med en pige, fordi der var en quest var så meget sværere uden en makker og derfor skete denne sociale interaktion. Jeg var tæt på at dø da to Viles angreb mig, men blev reddet af anden spiller, som godt ved at jeg ville gøre det samme for ham. Det er denne sociale interaktion, der har gjort WOW til det bedste MMORGP på markedet.
I Retail, altså den nyeste version, er det langt mere valgfrit om man egentlig vil spille alene eller i grupper. Hvor der i Classic er een fugl pr. område, så er der 2-4 stykker i Retail, hvilket gør at man hurtigt ender med at se det hele fra oven. Når man dør i Classic er 1-2 steder man genopstår som død, mens der i Retail er mange og oftest placeret tæt på, hvor spillerne nok dør mest. Hvor ville det have været godt med en mellemting mellem de to spil.
Blizzard gik nok for langt i forsøget på at gøre det mere enkelt, her er fx bandager. I Ratail er de ganske enkelt væk. Det skete efter en lang omvej hvor det var blevet mere og mere kompliceret at bruge dem. Her ville en mere nærliggende løsning have været at man ganske enkelt ikke havde gavn af dem efter et vist punkt i spillet. Det er i hvert fald i Classic en meget væsentlig del af spillet som man bare fjernede og for mig var gensynet absolut velkomment.
En anden ting, som man kan se i Classic er at man skulle lære sine våben, lære spells osv. I Retail sker det automatisk. Det er selvfølgelig mere enkelt, men det fratager et element af valg. Oprindelig var pengene så små at man slet ikke kunne vælge alt og derfor måtte man prioritere, hvad man lærte og hvornår. I Classic har man færre penge specielt i starten, når man først har en figur kan man sende sig selv penge og bare 10 gold gør ekstrem forskel for en low-level karakter.
Mennesketomt
Retails startzoner har længe været mennesketomme, og det er naturligvis også sket i Classic og det skete som sagt også i Cataclysm. Der er de sædvanlige områder, hvor folk mødes, men når man står et eller andet sted ude i ingenting, så kan der gå timer mellem man ser menneskespillere i visse områder af spillet.
Det var netop mennesketomheden, der fik Blizzard til at ændre sværhedsgraden og endda lave NPC-hjælpere, hvilket gør at man kan flere gange føler man spiller singleplayer, det er på sin vis naturligvis langt nemmere, men socialt er det ikke. Så er WOW netop bare et spil. Men tilbage til Classic, for her er problemet netop det samme. Da Cataclysm kom frem fik Blizzard mange hug for at have smadret spillet ved at henvende sig begyndere osv., men naturligvis gjorde man det af nød. Alternativet havde været at nye spillere simpelthen gik døde på et tidspunkt. De fleste har nok genopdaget at man relativt enkelt kan komme til level 25-30 stykker før man begynder at være afhængig mere og mere af grupper. Det første år gav det ingen problemer, men for os, der bedst kan lide denne levelling oplevelse, så bliver det på et tidspunkt svært og man kommer til at sidde lidt fast.
Det problem vil TBC formentlig kun forstærke. Det vil måske komme en ny kortere periode, hvor zonerne igen fyldes op, men problemet vil vende tilbage. Så er spørgsmålet for Blizzard, hvad skal man så gøre? Skal man gentage Cataclysm eller skal man gøre guldelite til sølvelite eller måske bare give dem mere energi? Eller skal man bare sige, sådan er spillet og hvis du er utilfreds, så er der Retail?
Servere
Blizzards første løsning bliver at man for hver enkelt karakter skal beslutte om de skal spille på TBC eller på Vanila (altså den nuværende) og det kan tænkes det er den vej man laver, hvis man fortsætter med Wrath of the Lich King og måske endda Cataclysm. Det vil sprede spillerne af Classic endnu mere ud, men man kan jo minimere antallet af servere, så folk er mere samlet. Det vil dog fortsat efterlade problemet at turen fra level 1 til max kan blive noget ensom og dermed problemfyldt.
Så er der naturligvis den sædvanlige boost, men personligt har jeg det sådan at det er da tamt at bruge det. Jeg føler at jeg mister kontakten til min karakter og dermed bliver den ligegyldig for mig.
Det ville man ikke
På flere forums blev det debatteret om man helt skulle fjerne muligheden for at flyve i Outland udover fra de forskellige flyvepunkter. Blizzard skrev at de overvejede den slags, men i den sidste ende ser det ud til at TBC kommer til at virke på somme måde som oprindeligt.
Første indtryk
De sidste par dage har jeg spillet på TBC servere og det har været problemfrit. Nogle quests er gjort en smule nemmere og helt generelt virker det til at sværhedsgraden er sænket med 1-2% generelt i hvert fald i de nu gamle zoner, Outland har jeg ikke været i endnu. At man fx automatisk stiger af hesten når man angriber hilses velkommen og at man kan både drikke, spise og sidde på samme tid er også rart. Spillet virker i det hele taget langt mere poleret og det virker helt simpelt sjovere at spille.
Jeg glæder mig til at gense Outland og personligt mener jeg at Blizzard med sindsro kan tage Wrath of the lich king med også.
Du får adgang til Classic udgaven ved at købe World of Warcraft Shadowland (den seneste udgave af WOW). Derudover koster det ca. 70 kroner om måneden.
Hvis du allerede har en tidligere udgave af WOW, kan du nøjes med betale abonnement.
Læs mere på: https://eu.shop.battle.net/en-gb/family/world-of-warcraft-classic
Rettelse: Du skriver man skal købe shadowlands
for at få adgang til classic. Det er ikke sandt. Du behøver IKKE at købe noget som helst for at få adgang til classic. Du skal blot subscribe.
Det var jeg ikke klar over. Jeg troede man skulle have en eller anden version af WOW, men hermed er oplysningen givet videre. Tak for det.