Marble Eyes er et dansk udviklingsteam og de stod bag 1998 nok mest spændende nyhed til Amiga. Faktisk er det en skam at spillet dels kun kom til Amiga og dels er det en skam at Amiga International ikke formåede at udnytte at der var et 3D skydespil af meget høj kvalitet, der udelukkende kom til Amiga.
I de tidlige 2200’ere er de fleste mennesker i ”virtuelt slaveri” på nogle få udvalgte megakorporationer, næsten alle er udstyret med mindcontrol-enheder, bortset fra nogle få, der kalder sig CFA (Counter Force Alliance). De vil forsøge at få menneskeheden fri fra deres mind-fængsel. Disse oprørere har udviklet noget, der hedder bio-shifter, som betyder at de kan overtage en krop af en ansat, der altså reelt er en slave. Der er sket noget meget mærkeligt på en stor asteroide, hvor der er en stor militærbase, derfor aktiverer CFA denne bioshifter i en ansat, som så kan undersøge, hvad det hele handler om. Din mission er at udforske og prøve at samle spor om, hvad der sker. Ikke overraskende vil basens sikkerhedssystem gøre alt for at gøre dit liv surt.
Du skal kæmpe dig igennem de forskellige niveauer, som sker ved at samle nøgler, finde hemmelige veje og såmænd samle endnu mere våbenkraft og samle endnu flere nøgler og finde hemmelige indgange osv. I forhold til Quake og Doom kan man dog ikke samle uendeligt antal våben op og må nøjes med tre ting af gangen.
Genetic Spiecies forsøger at gøre noget andet end det sædvanlige løben rundt og skyde ting, i stedet har man lavet et spil med mere fokus på udforskning, strategi – og naturligvis skyde ting.
Der kommer senere også Portable Probe Device som gør at du kan overtage andre menneskers krop. Det er nogle gange nødvendigt for at komme ind i bestemte områder. Du kan overtage alle kroppe, men nogle er mere modtagelige end andre. Når du overtager en ny krop, så sker det nogle gange at man mister alle våben og ammunition. Men kun nogle gange og jeg kan ikke gennemskue om det bare er en fejl eller design. Men uanset hvad, så er du nogle gange nødt til det for at komme videre, så man må leve man med det.
Man kan selvfølgelig godt smile lidt af at man netop overtage andres kroppe, men åbenbart kan alle se man er spion. Man kunne ellers godt have forstillet sig brug af en stealth mission, hvor man skulle undgå at være mistænkelig. Denne overtagelsesfeature har den effekt at man ikke blindt bare skal skyde alt hvad man ser, men det har også den ulempe at skyder du den forkerte, så kan risikere ikke at kunne komme videre for spillet er ikke behjælpelig med en game-over skærm, hvis du gør det.
Doom eller Quake klon?
Nej, ikke rigtig. Først og fremmest kan det nogle være nødvendigt at gå tilbage og besøge tidligere besøgte rum, man skal tage forskellige elevatorer undervejs, du skal heller ikke bare skyde alt hvad der bevæger sig. En ting, der er interessant, er at man kan høre døre blive åbnet et sted i nærheden, så ved man en fjende er nær, men ikke hvor. Det var i hvert fald i 1998 nytænkning på den store klinge. Det var det også at ens fjender kunne finde på at stikke af. I det hele taget er AI’en glimrende.
Ens HUD kort, som også er rart og en mangelvare i de fleste spil. Det bringes frem med CAPSLOCK. En anden ting er særlig effekt til at afsøge området med. Du trykker højre museknap ned og så suser dit sind i rasende fart ned gennem området uden at din krop flytter sig. Det kræver lidt træning at bruge effekt i sin søgen.
Problemerne?
Du har ikke en gemmefunktion (det har man selvfølgelig på emulator), men det kan både være godt og skidt, for dræber du den forkerte og opdager det for sent, så kan det betyde du skal starte forfra alligevel. Men det er godt nok træls at man ikke kan hente sit gemte spil uden at man finder en terminal på banen, nogle gange er der masser af dem, men andre gange kan det være en længere tur. Jeg savnede absolut også at man kunne bære mere end tre genstande ad gangen. Derudover ville mere ammunitionen også være budt velkommen med kyshånd.
Oplevelsen
Hvis vi skal starte med oplevelsen på PC med Amiga Forever 2016 som motor, så er det først og fremmest positivt at man kan sætte opløsningen. Jeg spillede i 1024×768 i et vindue og det så absolut godt ud. Selvfølgelig ud fra den betragtning, at det er et 1998 spil, vi taler om. Vi er på højde med Quake. Musikken er også fremragende og jeg oplevede naturligt nok ingen problemer med at køre spillet i fuld opløsning.
Men det var særdeles overraskende hvor godt det egentlig kørte på en Amiga 1200/30 og nærmest fløj afsted med 060. Man kan ændre skærmstørrelsen, detaljegraden osv. alt efter hvad hardware man har.
Oprindelig ser det ud til at faktisk kun havde 320×250, men faktisk ser det meget flottere ud end man skulle tro. Selv på en almindelig Amiga 1200 kører det faktisk helt fornuftigt. Nogle animationer er ikke helt gode og fjenderne falder på en klodset måde, men det er ikke forstyrrende. Man skal også vænne sig til den måde man nærmest ”kører” fremfor at gå/løbe, men det mener jeg var standard for de fleste spil dengang.
Versus Quake?
I 1998 ville vel omkring 99% af Amigabrugerne have stået med en elendig oplevelse i Quake, men vigtigst af alt, så var Quake et PC spil, der også kom til Amiga. Genetic Spiecies var et Amiga Only spil. Hvis Amiga International havde interesseret sig bare en smule for deres eget produkt, så havde de lavet bundles med hardware og dette spil. Det gjorde man ikke og jeg gætter på at det salgsmæssig var en skuffelse fordi det ganske enkelt udkom for sent i Amiga æraen. GS ender derfor i dag med at blive mest husket som det sidste helt store Amiga-only spil, som de færreste oplevede.
Er det godt i dag?
GS har samme styring som Doom, dvs. der er ikke noget med fri mus, det var heller ikke standard dengang og var først lige kommet frem med Quake. Når man netop i dag med alle muligheder til rådighed sammenligner, så falder GS igennem og bliver et godt og nostalgisk gensyn, men det er ikke et spil som er andet end det. Ikke fordi det er dårligt, men netop 3D genren har udviklet sig helt enormt siden.
I 2001 lagde Marble Eyes det gratis på Aminet og nogle år senere kom på (eksternt link) The Company’s hjemmeside, hvor man kan hente en emuleret version til PC.
I ComputerBladet98 kan du læse meget mere om spillet bl.a. med kommentarer fra en af skaberne Toomy Damskov.