Air Mail er noget så sjældent som et helt nyt Amiga spil. Det er fra teamet Iron Gate, der egentlig bare er Jojo73 og hans makker Ricardo Vieira, der på frivillig basis laver musikken. Venner laver fejlsøgningen og det er sådan set det. Jojo73 har faktisk lavet adskillige spil de senere år og Computerbladet vil helt sikkert se på nogle af dem i den kommende tid. Spillene er gratis og det er naturligvis noget, der påvirker bedømmelsen. Man kan købe en fysisk version og naturligvis opfordres der til at give et bidrag, hvis man kan lide hvad man spiller. En opfordring jeg gerne gentager, for det betyder mere end man måske lige tror. Selv $1 fortæller at man fandt spillet godt nok til at bruge tid på at sende beløbet.
Du nødlander i junglen med dit postfly og i processen taber du breve og pakker. Du skal nu kæmpe dig tilbage til civilisationen. Det bliver forbløffende nemt og enkelt fremvist i en 3-4 sekunders sekvens og så er vi igang.
Du skal finde 3 breve og 2 pakker, her er min første kritik. Da det står på både spansk (?) og engelsk betød det, at jeg blev forvirret og det tog altså et par spil før jeg fik øjnene på det engelske. Hvorfor i alverden man har valgt at spillet skal gå videre uden et tryk på fire er mig en gåde.
Så er vi igang. Du kan vælge at angribe spillet på to måder. Enten finder du vej gennem junglen til en båd og lader post være post eller også finder du posten og kæmper dig igennem de fire levels. Den første måde tager et par spil, mens den sidstnævnte naturligvis tager længere tid. Jeg nåede inden anmeldelsen her (3-4 timer) at komme et godt stykke ind i level 3.
Der er afrikanske piger med ben i håret, andre med store skjolde og det skal der såmænd nok være et eller andet nokkefår, der kan blive fornærmet over, hvis man insisterer på at være krænket. Der er også gorillaer, løver og såmænd også en T-rex.
Der er efter min mening for langt mellem fjenderne. Men det er jo meget godt, for jeg bryder mig ikke om den måde de er designet på. De er som målsøgende missiler og du mister energi hvis de røre dig. Men de er da til at lære at håndtere. Det er rart nok at de ikke respawner, så på den måde kan du dels finde ud af, hvor du ikke har været og dels er det muligt at lede efter det sidste brev, man bare ikke kan finde, uden at blive alt for stresset. Banerne er ikke voldsomt store, så efter nogle spil på hver level kan man dem nogenlunde i hovedet.
Grafik og lyd
Grafikken er nydelig. Det tog godt nok et stykke tid, før jeg gennemskuede at man faktisk kan gå i vandet, men man kan kunne komme i vandet på bestemte stemte steder. Animationerne er fine og lyden består af fine effekter og forskellig musik på hver level.
Backbone
Air Mail er lavet med et program, der hedder Backbone. Det er et program, som gør man kan lave spil uden kunne programmere. Det er naturligvis noget som på sin vis hæmmer programmørens kreativitet, men omvendt er programmet så stærkt at man indenfor nogle genre kan lave det meste. Der er ingen tvivl om at nogle programmører i gamle dage opfattede det som snyd, men i dag tænker jeg at det kan sammenlignes med at købe Unreal Engine eller en anden motor. Prisen for Backbone motoren er at systemkravene (formentlig) er en smule højere end de sikkert havde behøvet, men en 68020-Amiga er nok og min ikke de fleste spiller spillene på emulator alligevel?
Du kan læse mere om Backbone her (ekstern link): https://eab.abime.net/showthread.php?t=66632
Find spillet her (ekstern link): http://www.xente.mundo-r.com/jojo073/pages/airmail.html