Championship Manager 4 var forløberen for den serie, der i dag hedder Football Manager. Eidos fortsatte med at lave serien også efter dette spil, men det var bare med et nyt udviklingshold efter det gamle forlod dem og lavede FM serien. CM4 byder på 200.000 spillere, en avanceret motor, og en lang række andre forbedringer i forhold til tidligere versioner. Desværre er kun de færreste ting lavet ordentligt.
CM4 var længe ventet, da det efter mere end seks måneders forsinkelse endelig kom, men det var fortsat for tidligt.
CM4 var nemlig smækfyldt med fejl, mangler og fantastiske tåbeligheder. Efter installationen fra cdrom fyldte spillet 249 Mb og over de kommende uger kom der fire patches, som bragte spillet op på over 400Mb. Den sidste patch var på 400mb, så der havde man vist bare udsendt spillet en gang mere. Jeg kan godt leve med at småfejl, ja endda store fejl, hvis man ikke kunne have forudset dem. Hvem kan forudse en grafikfejl på bane 28, der kun opstår, hvis du dør efter det og det antal minutter? Nej vel. Den slags må vi vel leve med, CM spillene har også altid haft fejl, men langt de fleste opstod altid først efter utallige sæsoner. Når en bestemt spiller i CM3 i år 2033 opførte sig på en eller anden tåbelig måde, så var det til at tilgive. Men når et spil tydeligvis har fejl, der burde være opdaget inden spillet overhovedet nåede ud over første beta fase, så bliver man irriteret.
CM4 er et eksempel af værste skuffe…
Den umiddelbart mest graverende fejl er at ind- og udskiftninger ingen betydning har overhovedet, naturligvis er det fikset med en patch, men alligevel. En anden horribel fejl er at den danske sæson kun afvikles hvert andet år og at det ikke altid er de rigtige hold, der tildeles de europæiske pladser. Alt sammen fikset i en patch, men alligevel. I år 2003 var det ikke sådan ligetil at hente en patch fra nettet. En megabyte kunne man nemt bruge 5 minutter på at hente og jeg har næppe været alene om at have haft en langsom forbindelse. I dag henter man jo rask væk spil på adskillige GB uden at tænke over det.
Managerkontrakt
Du er nu på kontrakt i klubben, f.eks. har du en 3-årig kontrakt med Rushen i 3. division, tre år senere forlænges den med 4 år, uden du er kontaktet eller har indflydelse på den. Her burde man måske have gjort det muligt at indsamle penge eller points eller noget i den stil. Det virker heller ikke som om pointmotoren er specielt kvik. Det er fx logisk at føre man Kidderminister i 3. div. til sejr i Ligacuppen, så burde det belønnes med flere points, end hvis det er Manchester United, man fører til den samme sejr. Det giver samme point til dig som manager. Nå!!
Økonomi
Klubben sætter nogle begrænsninger på, hvad du må tilbyde dine spillere. En nøglespiller kan tilbydes maksimalt den og den løn, mens den er mindre for en rotationsspiller. I princippet er økonomien altså nogenlunde sikret af klubben. Dit problem er, at alle dine modstandere åbenbart ikke er bundet af de samme tøjler. Manchester United gik i 2005 fallit, jamen ikke noget problem, de køber da bare din stjernespiller for 40 millioner pund og kaster en løncheck i hovedet på ham på 340.000 pund om måneden, ca. det 10 dobbelte af dit tilbud. Fair nok, du ligger jo også kun i 1. division med et overskud på 8 millioner. Din bestyrelse bruger 2 millioner på aktionærerne, fint nok, men hvorfor er lige præcis din klub den eneste der gør det?
På et tidspunkt må man stille stolen for døren, enten så får man et ordentlig budget at arbejde med eller også skrider man. Det kan du bare ikke. Der er intet ultimatum at give, så det er bare ærgerligt, makker. Det eneste du kan gøre er at bande over manualen, hvor det står beskrevet.
I mine nu første 4 år af CM4 er godt og vel 35 klubber i betalingsstandsning, mindst ligeså mange har en usikker økonomi, men alle kan de rask væk tage mine spillere og give dem en løn på 3-4 gange mere end jeg kan tilbyde. Ja, og så nytter det jo ikke noget at have en konto på 8 millioner, for spilleren jeg kan købe for 3 millioner vil aldrig acceptere mit latterlige løn tilbud. Et eller andet er galt når en klub, der er fallit, kan betale 17 spillere mere end 300.000 pund om måneden. Sponsorkroner tæller slet ikke tælles med i regnestykket iøvrigt. Så hvert eneste år har man enorme overskud, som bestyrelsen slet ikke kan forudse.
Resultater
Du har lige sparket til termokanden, skreget højt og vækket kæresten i soveværelset og du er tæt på at hulke som et spædbarn, da du taber den sidste kamp 2-1 og misser den vitale 6.plads, der kunne give playoff kampe, mens manageren i Gillingenham sikkert løber jublende rundt efter hans klub har sikret sig en sæson mere i 1. division. Og så er det at det sker. Du klikker dig klynkende videre og opdager til din forbløffelse at resultatet er ændret til 1-1. Når den første jubel har lagt sig, så er udvikler du et raseri på Eidos.!! 3 års udviklingsarbejde og så kan det ikke bogføre de rigtige resultater.
Resultaterne er generelt slet ikke stabile, og hvad er det nu med den danske superliga? Den afvikles kun hvert andet år! Det er komplet uacceptabel, og det fortæller os vel blot at betatesterne end ikke har spillet to sæsoner inden CM4 blev frigivet. En anden ting er at jeg oplevede, at jeg med FCK blev ansat, mens holdet lå som nummer syv, og efter en fremragende afslutning endte vi som danske mestre, men kun for at opleve at det blev nummer 2 der fik Championsliga pladsen, mens jeg ikke fik nogen plads i de europæiske turneringer. Noget andet er at ranglisten tydeligt fortæller at Danmark burde have 2 med i ECC, to i UEFA cuppen og endelig 3 i den ligegyldige totocup, virkeligheden er én i hver, og det er altså ikke altid det er den rigtige.
Betatesterne burde også have opdaget, hvor ustabilt spillet er, det er ikke helt usandsynligt at det går ned 4-5 gange i løbet af en uges tid.
Moral
Da vi vandt 34 kampe i streg og rykkede op havde alle fortsat poor eller very poor moral, i bundklubber der taber konstant er moralen konstant høj, i samme sekund jeg overtager et hold falder moralen betydeligt, hvad gør jeg mon galt?? Faktum er intet, det var en fejl, som blev løst gennem en patch. Problemet er nu til gengæld omvendt, så alle de andre klubber konstant har dårlig moral, da det spiller ind på deres spil, så falder sværhedsgraden mærkbart. Hvis en spiller er udtaget til landsholdet falder hans moral i øvrigt også til nulpunktet, hvilket vel er det modsatte af den virkelige verden.
Som landstræner oplever man i øvrigt også at alle ens spillere ankommer til lejren med dårlig moral. Og mens vi er ved landsholdet, så skal lige præcis dit landshold (og kun dit) udtages 30/5 til VM/EM. Det er samme dag, hvor der også er Champion League final, så er dit hold i den, så har du valget mellem at tage de bedste fra det dit klubhold og sikkert tabe finalen, eller at undlade deres udtagelse til VM eller EM. Smart ikke. Men det passer nu heller ikke, for spilles der landshold og klubkamp på samme dag, så spiller dit klubhold pludselig på landsholdet, således kan det åbenbart lade sig gøres at min italienske angriber score 3 mål på det engelske landshold.
Var det med vilje?
Man kan ikke undgå at spekulere i om holdet bag CM4 bevidst lavede spillet så fejlfyldt eller om de bare hastede det igennem fordi deres tanker allerede var på deres eget nye firma. Resultatet af CM4 var i hvertfald at Football Manager serien fik en forrygende start året efter, mens Championship Manager serien aldrig rigtig kom sig over denne udgivelse.
Remove the row
Column: 1
Championship Manager 4
Windows 98 eller bedre
Download CM4 (ekstern link)
No-cd crack finder du under download
Column: 2
Ret skal være ret, da Eidos havde frigivet de 4 patches så blev CM4 faktisk et rigtig godt spil. I dag trækker det ned at det starter i sæson 2003/04 og i forhold til de nyere Football Manager spil virker det ekstremt forældet.