Frankrig og Kroatien mødte hinanden i finalen og det blev en spændende kamp med en 4-2 sejr til Frankrig. Næste gang bliver i 60 graders varme på et stadion bygget af slaver, mens kvinderne holdes udenfor stadions. Gad vide hvordan de vil håndhæve at det er forbudt at gå i shorts og bare arme. Og vil de forsøge at dække alle brasilianerne til?? Man kan kun håbe de stopper det vanvid og flytter VM til mere passende lokalitet. Måske en gang mere i Rusland, for det har dælme været godt.
Anco’s Kick Off feberen ramte Amiga markedet i 1989. Der blev holdt turneringer, hvilket altså betød at folk rent fysisk skulle møde op. Der kom Kick Off 2 i 1990 og i 1992 kom Goal. Og imellem udgivelse 2 og 3 kom der ikke mindre end 6 udvidelsesdisketter. Selv EA kan ikke følge med i det tempo. Tempo var virkelig det, der kendetegnede Kick Off. Det er lynhurtigt og man bevæger sig fra mål til mål på ganske få sekunder, mens man skal holde styr på bolden, hvor ens med- og modspillere er. Kick Off 2 var nogenlunde det samme spil, men ligaer og bedre spilkontrol og mere taktik.
I 1992 kom Goal og den byggede videre på det tidligere, spillerne var lidt større, bedre animeret og alt var en smule langsommere, hvilket gjorde at det blev mere taktisk end tilfældigt eller ens reflekser, der afgjorde kampene. Goal var helt klart den version, jeg syntes bedst om. Naturligvis kom Kick Off serien også konsollerne, 8-bit maskinerne og endda også gameboy. De kom også til DOS maskinerne, men det var uden synderlig lyd og at spille et lynhurtigt fodboldspil uden joystick kan næppe have været sjovt. Jeg har ikke selv prøvet de versioner.
PC
Så skiftede Anco over til PC. Først kom Kick Off 3 til både Amiga og PC og det gjorde radikalt op med hele konceptet bag Kick Off ved at gjorde det til et “almindeligt” fodboldspil med isometisk skærm. Det var intet hit overhovedet. Spillet virkede ufærdigt, men da der var VM i 1994, ja så skulle det jo ud det år.
Kick Off 97, 98 og World
Det, der var den helt store forskel var at man så banen i 3D, altså ligesom man kan i Fifa, så det var sådan set godt nok. Spillerne var firkantet klodser og bolden var limet til ens sko. Jeg har kun prøvet det til Playstation og det var egentlig ganske udemærket uden at være prangende.
Kick Off 2002
Sidste skud på stammen (til PC) var dette. Det var tydeligt at Dino Dino havde forsøgt at få spillet mere tilbage til det oprindelige fremfor at kæmpe mod Fifa og PES serien. Der er mange af de samme muligheder, som der var i Goal og ikke mindst Player manager, som var en mellemting mellem Kick Off 2 og et fodboldmanager spil (og var yderst populært). Man kunne vælge at spille med i kampen som spiller, som hold eller bare være manager. Man kan lave egne hold, egne dragter, egne taktikker osv.
Gameplay er tilbage i fugleperspektiv og det er altså ikke grafisk Kick Off 2002 kan imponerere og lyden er direkte pinlig.
Selve spillet foregår i et vertikalt “fugleperspektiv”. Grunden til dette valg er dels et ønske om at bevare det gamle udtryk – dog alligevel grafisk opdateret – dels fremme arkadestilen i gameplayet, hvor man har brug for et godt overblik. Det er med andre ord ikke på grafiksiden at Kick Off 2002 udmærker sig. Grafikken gør det den skal, hverken mere eller mindre. Det er okay, vi ikke skal høre på en kommentator, men måske lidt råb og skrig fra publikum når bolden hamres i nettet eller ryger lige ved siden af ville have gjort underværker. Musikken i de forskellige menuer er elendig, og kan kun slås for langsomt fra.
Joystick
Joystick, joystick og atter joystick. Kick Off går så hurtigt, at det er komplet umuligt uden og aftertouch er en slags skrueteknik og den kan slet ikke laves med tastatur. Endelig bruges der kun én knap i Kick Off, hvordan bolden sparkes afhænger af, hvordan bolden er placeret foran dig, da denne ikke hænger fast i spilleren. Det er for øvrigt, det der gør spillets gameplay helt unik og som gør at man skal regne med at lægge de første mange timer i spillet, før man har styr på det. Og de timer lægger du næppe.
Første problem er tacklingerne. Laver man en tackling, så ender oftest med groft frispark og gult kort. Det var svært i de tidligere spil (og her tænker jeg på de første tre spil), men her er det latterlig svært. Når man scorer så bruges der også rask væk både 30 og 50 sekunder på at juble og den kan ikke afbrydes. En udskiftning tager også så lang tid at man ikke gider lave dem, men det gider computeren.
AI’en er et andet problem. Ens medspillere bliver ofte til modspillere, for deres reaktioner og løbemønstre er baseret på boldens placering, så nogle gange, faktisk ret ofte, har computeren svært ved at bestemme sig til hvem du skal styre. Det er en underlig fejl i betragtningen af, hvor godt det var i de første tre spil. Målmændene, ja, de glemmer jævnligt at de må tage med hænder. Diagonale bolde og bolde fra lang afstand giver vel mål omkring 80-90% af gangene.
Ufærdigt
Præcis som skrev ved Kick Off 3 fra 1994, så virkede det også som man bare skulle have det klar til VM. Det er forunderlige fejl, som man ikke forventede at se, udskiftningerne, taktikken, at indstillingerne ikke bliver gemt, musikken i menuerne, den lunkne stemning på stadions, at man ikke kan afbryde jubelscener, at de skal bruge 20 sekunder på at komme på banen og sådan fortsætter listen. Kick Off 2002 modtog dårlige anmeldelser og serien lukkede med 2002 udgaven. Tak for det.
Kick Off Rivival
Jeg har ikke prøvet det, men der kom et helt nyt spil i 2016 til PS4 og det er blevet godt modtaget af anmelderne.
Find det hos:
Kick Off : https://gamesnostalgia.com/en/game/kick-off
Kick Off 2: https://gamesnostalgia.com/en/game/kick-off-2
Kick Off 3: https://thecompany.pl/gra/Kick+Off+3
Kick Off 98: http://www.old-games.com/download/7789/kick-off-98
There are a hundred or so of us scattered across Europe – generally born in the 1970s – who meet up occasionally to play Kick Off 2 on old Amigas. Following the last three World Cups in Milan, Dublin and Malmo, everyone is welcome to come along to the 2018 World Cup in Bournemouth, England on 10/11 November 2018,
Tak og godnat.