Adam Butcher brugte 13 år (2001-2014) på at lave dette spil, og det er selvfølgelig helt vanvittigt.
Han beskriver selv at hans største problem var ham selv. Han skruede sine ambitioner alt for højt op og gjorde spillet alt for komplekst. Tak fordi du gjorde det, for det er måske det bedste 2D spil i umindelige tider.
Hvor de fleste ville have lavet måske 6-8 monstre, og måske 20-30 byggeblokser, der så blev brugt på måske 3-5 baner, så valgte Adam Butcher at lave forskellige monstre for hver level, lave vidt forskellige levels med vidt forskellige opgaver. Kort sagt, alt det som “man ikke skal gøre”. Det kombineret med at være én mand, gjorde at spillet tog en evighed at lave, for efterhånden måtte de første levels laves om, fordi de ikke matchede dagens grafikstandard og slet ikke hans egen forventning.
Gameplay
Det onde er på vej tilbage efter mange år i det skjulte og kun et scepter, der ligger i den gode konges kælder kan hjælpe. For at gøre det skal han igennem 12 levels med hver sin boss, før han tilslut kan ødelægge det onde. I praksis er der tale om hele 12 levels, der hver har sin egen boss, sine egne monstre og vigtigst af alt, så kræves der mere omtanke end hurtige reflekser. Sværhedsgraden er i hvert fald på level easy til at tale med, på de første to levels. Men de forskellige bosser er bestemt ikke på nogen måde nemme. Så jeg tvivler på jeg nogensinde kommer igennem hele spillet.
Kontrol
Det hele kompliceres dog af et noget underligt tastevalg, ZXC og piletasterne fungerede bedst for mig med shift og CTRL skydeknapper, det er dog ualmindelig træls, man ikke gjorde det muligt at bruge en joypad.
Ens sværds rækkevidde er meget kort, men heldigvis er spillet utrolig tilgivende, og hvis man dør starter man øjeblikkeligt det samme sted igen. Og hvis det er game over, så er det heldigvis sådan at man kan starte ved det kapitel igen.
Oplevelse
Grafik og lyd henleder tankerne på Amiga 500. Det er funktionelt og nydeligt, men ikke mere end det. Animationerne er fine og kollisionsdetektoren er ganske fremragende. Det hele føles meget afvekslende. Hvis man nærstuderer fx skyggerne, så er det klart at det hele tog så lang tid. De færreste ville nok i et hobbyprojekt have brugt energi på at ændre skyggerne alt efter om man ser til højre og venstre.
Der er ingen tvivl om at havde Adam haft et team på 2-3 mennesker da han lagde fra land, så havde de kunne have kunne udgivet et lille mesterværk til Amiga eller SNES, nu kommer det så i 2014 og selvom dets kvaliteter klart overskygger dets mangler, så er det “bare” et sjovt spil med en fascinerende historie bag sig.
I alt er Tobias and Dark Sceptress et fremragende freeware spil. 12 levels med masser af afvekslende gameplay.
Den oprindelige hjemmeside er nedlagt i dag, så nu kan du finde det i Computerbladets download sektion